‘Haute Voiture’: Donkervoort Premium GTO

Interieur Donkervoortdoor: Vivienne Westerhoud.
De eerste zes van totaal 25 Premium GTO’s van Donkervoort verlieten afgelopen week de fabriek in Lelystad. Daarmee is de nieuwe standaard in de wereld van ultralichte sportwagens en ultieme automobielbeleving op de openbare weg een feit. De Premium GTO’s zijn ‘genummerde exemplaren’ met een zeer exclusieve, sportieve uitrusting, die in de latere productieversies niet meer zal terugkeren. Naar verwachting zullen de overige 19 Premium GTO’s in de resterende maanden van dit jaar worden afgeleverd ten behoeve van klanten op drie continenten.

Donkervoort met deuren omhoogAfgelopen week mocht ik plaatsnemen in één van deze zes auto’s. Als je dan toch van auto’s houdt als vrouw, dan moet je deze een keer live zien! Er rijden er straks maar zes in Nederland van rond, dus je moet wel even zoeken. Op bestelling gemaakt, tot in detail op maat gemaakt met zoveel mogelijk extra’s: ik noem dat graag Haute Voiture!

Donkervoort1 GTOEen goede vriend van me belde me woensdag op. ‘Kom je morgen even kijken naar mijn nieuwe Donkervoort? We moeten het even vieren.’ Dan zeg ik geen nee, wat een prachtige auto! Dat is geen autorijden, dat is een ‘beleving’. Van nul tot honderd kilometer per uur in 2,8 seconden, noem ik lanceren. Topsnelheid is begrensd op 270 kilometer per uur. De nog geen 700 kilo wegende, overwegend uit koolstof opgetrokken auto heeft een vermogen van 400 pk. Dat verklaart de snelle acceleratie. De deuren alleen zijn per stuk nog geen kilogram, maar staan wel stoer rechtop als je ze openslaat. Het materiaal is vederlicht. En als je erin zit, weet je waar deze auto voor bedoeld is: vaart maken!

DonkervoortIk weet dat er veel vrouwen zijn die een vlotte sportwagen rijden om wat meer bekijks te krijgen. Met deze auto draait werkelijk iedereen zijn hoofd om. Wat opvalt is wel dat niemand meer oog heeft voor de bestuurder. Deze voiture steelt gewoon de show. Dus als je zelf wat extra aandacht wilt, kun je het voor wat betreft je auto beter wat eenvoudiger houden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.