Automerken proberen je via radio- en tv spots te verleiden om voor 1 september nog even snel een nieuwe auto te kopen. Want daarna gaat de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (bpm) omhoog en wordt het allemaal veel duurder. Maar wat verandert er precies? Wat heeft de stijging BPM voor gevolgen voor de premie van je autoverzekering? Independer zocht het uit.
Meer bpm voor vervuilende auto’s in 2018
Bpm staat dus voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Koop of een auto of motor of importeer je een voertuig uit het buitenland? Dan betaal je eenmalig bpm. Het is dus eigenlijk een aanschafbelasting.
De hoogte van de bpm wordt vooral bepaald door de CO2-uitstoot van de auto. Dit doet de Belastingdienst. Voor een schone, milieuvriendelijke auto betaal je dus veel minder bpm dan voor een zware diesel. Heb je een volledig elektrische auto? Dan betaal je tot en met 2020 zelfs helemaal geen bpm. De stijging BPM raakt dus niet alle auto’s.
Nieuwe testmethode zorgt voor hogere bpm
Sinds vorig jaar worden de uitstootcijfers van auto’s op een nieuwe manier berekend. Jarenlang werd hiervoor de zogenaamde NEDC-norm gebruikt. Maar het bleek dat de uitkomsten van deze testmethode niet erg betrouwbaar waren: het verschil tussen de testuitslag en de daadwerkelijke CO2-uitstoot op de weg was (te) groot.
Na alle ophef rondom de emissieschandalen (dieselgate, sjoemelsoftware), is de NEDC-test daarom geleidelijk vervangen door de strengere WLTP-test. Deze nieuwe methode geeft een veel nauwkeuriger beeld van het daadwerkelijke brandstofverbruik en de uitstootcijfers. Het gevolg daarvan is dat de uitstootcijfers van vrijwel alle auto’s hoger uitvallen. En een hogere bpm leidt tot een duurdere auto en een hogere premie voor je autoverzekering.
Gevolgen voor de verzekeringspremie
Een hogere bpm is van invloed op de premie van je autoverzekering of bestelautoverzekering.
- Verzekeraars gebruiken meestal de cataloguswaarde (waarin de bpm is meegerekend) bij het bepalen van de premie. Als de bpm hoger wordt, stijgt de prijs van je auto met hetzelfde bedrag mee en betaal je dus meestal meer premie voor de autoverzekering van je nieuwe auto (vanaf aankoopdatum 1 september).
- Ben je een ondernemer en heb je een bestelauto? Dan mag je de bpm terugvorderen bij de Belastingdienst. Als je dit doet, kun je je auto voor een lager bedrag verzekeren omdat de bpm van de aankoopprijs is losgekoppeld. En dus niet van invloed is op je premie.
- Koop je voor 1 september 2018 nog een nieuwe auto en kies je voor een autoverzekering met een nieuwwaarderegeling? Dan krijg je de nieuwwaarde terug als je de auto in de eerste periode total loss rijdt. Is de cataloguswaarde van jouw model auto door de bpm-verhoging gestegen tussen het moment van aankoop en total loss? Dan krijg je dus ook meer uitgekeerd van je verzekeraar.
Dit gebeurt er vanaf 1 september 2018
Vanaf 1 september 2018 is de WLTP-norm verplicht.
- Elke auto die vóór 1 september 2018 op kenteken geregistreerd is, valt buiten de bpm-verhoging.
- Elke auto die op of ná 1 september op kenteken wordt geregistreerd is duurder. Dus alleen als je een gloednieuwe auto koopt of importeert krijg je met deze, vaak forse, verhoging te maken.