Door Jeanet Bathoorn
Een SUV
Deze week mocht ik weer een auto testen. Een stoere, grote auto dit keer: de Ford Kuga. Veel kracht, SUV uitstraling en heul veul knoppen. Dat is het eerste dat opviel aan de wagen: wat een knoppen. Dan denk ik meteen: die auto is dus echt duidelijk ontworpen door techneuten, hoogstwaarschijnlijk mannelijke techneuten. Is dat erg? Ja en nee. Ja, omdat ik de hele week toch heb lopen zoeken naar allerlei knopjes en de auto niet intuïtief werkt. Nee, omdat ik mezelf dan toch dwing al die knopjes even te testen en het uiteindelijk wel leer.
Extra’s aan deze auto
Deze auto kan zichzelf parkeren. Dat doet hij zo enthousiast (erg snel) dat ik de eerste keer het stuur weer vastgreep. Je moet los durven laten en dan lukt het uiteindelijk ook. Wat een uitkomst voor iedereen die file parkeren een drama vindt. Kijk maar eens hoe gemakkelijk dat is:
Maar ja, al zeg ik het zelf: ik kan uitstekend inparkeren. Daar heb ik geen Park Assist voor nodig.
Tweede snufje dan?
De kofferbak kun je met een beenbeweging opendoen. Handig als je de handen vol tassen, boeken of boodschappen hebt. En met diezelfde beweging ook weer dicht laten gaan. Nooit meer springen om die kofferbak klep te pakken te krijgen dus. Handig voor kleine mensen dus. Mijn dochter van 9 vond dit geweldig!
http://youtu.be/xYSMcd9bun4
Telefoon automatisch laten syncen
Ik mag het natuurlijk niet hardop zeggen, maar ik ben dol op bellen in de auto. Maar altijd handsfree. Fijn aan de Ford Kuga is dat je de telefoon kunt laten synchroniseren met het systeem. Inkomende oproepen komen dan gewoon op de speaker binnen. Ford is daar natuurlijk niet uniek in, maar mijn oude Volvo V70 heeft dit soort snufjes nog niet. Ook heeft de Ford spraakbediening. Het is mij gedemonstreerd, maar éénmaal zelf op weg kon ik de knopjes niet meer vinden.
Conclusie
Voor wie is de Ford Kuga geschikt?
- voor iedereen die dol op knopjes is (toch meer mannnen?)
- voor iedereen die niet kan inparkeren (kom op vrouwen, leer dat nou fatsoenlijk)
- voor iedereen die graag belt in de auto (tja …)
- voor mensen die graag een sterke auto willen
- voor iedereen die tot 2000 kg wil trekken (dat mag en kan de Ford ook)
- voor vrouwen
- voor mannen
- voor gezinnen
Het is een stoere auto. Heel ruim van voren en meer dan ruim genoeg op de achterbank. Ook voor volwassenen.
De auto rijdt soepel. Ik heb ooit een Ford Mondeo gereden, zo’n lange stationwagon. Die reed niet soepel, daar had je geen zicht in. Die noemden we oneerbiedig “de rijdende strijkplank”. Daarna heb ik Ford een beetje afgezworen. Zou deze auto me terughalen als vrouwelijke klant? Mmmm, nee, denk het niet. De wagen doet masculien aan. Al die knoppen. In die prijsklasse (rond de Euro 35K) zijn er veel alternatieven die wellicht beter na hebben gedacht over gebruiksgemak en intuïtie. Zo heeft Renault mij ingepalmd met het R-Link system. Dat was echt heel snel te begrijpen. Het is tijd voor Ford om vrouwen mee te laten designen.
De Ford Kuga is zeker niet een typische mannen- of vrouwenauto. Je moet er op vallen en voor het rijcomfort gaan.