Wil jij nooit meer tanken?
Dit klinkt mij als zelfstandig ondernemer als muziek in de oren. Gewoon de auto aan de stroom en rijden. Maar ho, hoever kun je dan rijden? Met de door mij geteste Renault Zoe is de maximale actieradius 150 km. Niet meer 1000 km aan één stuk scheuren, 150 km. En dan weer laden. Zijn voordeel (elektrisch rijden) is ook zijn nadeel (elektrisch rijden).
Het zou een Johan Cruyff uitspraak kunnen zijn: “se voordeel is se nadeel”.
Hoe rijdt dat dan, een elektrische auto
Als een zonnetje.
Je rijdt in een echte auto die luxe afgewerkt is. Ook deze Renault is weer voorzien van dat prachtige R-Link systeem waardoor je een iPad-achtig dashboard hebt. Je iPhone kan via bluetooth meteen synchen en je tweets kunnen via het dashboard de deur uit.
Range anxiety
Als je ‘gas’ durft te geven accelereert hij net als een andere auto. Maar ik betrapte me erop dat ik te langzaam reed in het begin, vuurbenauwd om de accu leeg te rijden. Dit verschijnsel – de angst voor stilstand door een lege accu – wordt in prachtig Engels range anxiety genoemd. Nou, zeer herkenbaar. Dus een eigen oplaadpaal aan het huis is absoluut noodzakelijk, gelukkig kan de ANWB die al voor je aanleggen.
De auto test
In de stad: zoeft hij prima. De auto rijdt op de automaat, dit rijdt zo relaxed voor stoplichten en zo.
Op de snelweg: zet onmiddellijk de ECO Drive knop uit anders kun je niet harder dan 95 km per uur. Dat is echt te langzaam. Zonder ECO Drive zoef je gemakkelijk met het verkeer mee op 120 km per uur. Als een gewone auto, maar dan zoevend.
Heuvelopwaarts: trekkracht genoeg om de heuvels bij Nijmegen, Berg en Dal en Groesbeek te beklimmen.
Heuvelafwaarts: nog leuker, dan wint de Zoe energie terug als je auto naar beneden laat rollen. Het heeft een hoge funfactor om echt de energie terug te zien stromen in de accu.
Parkeren: uitstekend en gemakkelijk. De Zoe is namelijk voorzien van een ware achteruitkijk camera. Je kunt exact achter je kijken hoeveel ruimte er is.
Grootte: als een middenklasser. Twee volwassenen en twee kinderen passen er prima in. Pubers zullen gaan mopperen over te weinig been- en hangruimte. Hoog is de auto ook. En een verrassend grote kofferruimte. De golftas past er gemakkelijk in.
Onderweg opladen van de elektrische auto
Dat is echt hét grote minpunt. Je moet vooraf weten waar je naar toe gaat, hoe ver dat is en of er oplaadpalen zijn. Gelukkig zijn er al handige apps op de markt die je laten zien waar de palen staan, of ze openbaar zijn en of ze vrij en in werking zijn. Ik heb de auto op kunnen laden in een parkeergarage. De gemeente Nijmegen sponsort zelfs de stroom, bedankt! Maar de infrastructuur van palen zal drastisch moeten verbeteren wil men gaan overstappen. Om dit ook te testen zijn we naar een paal toe gereden, kwamen we op het parkeerterrein van een groot bedrijf uit waar wel een paal stond maar die duidelijk alleen voor de eigen medewerkers bedoeld was. Als de nabijgelegen McDonalds een paal had staan waren we daar even gestopt om te laden en een kopje koffie te drinken. De horeca in Nederland zal dit wel op gaan pakken, denk ik.
Het opladen zelf dan?
Heb je éénmaal een paal gevonden is het makkelijk. De Zoe werkt met het ‘mennekes’ systeem. Mooi he? Dat verzin je toch niet? Het MENNEKES systeem. Via de apps Oplaadpalen en Oplaadpunten kun je de dichtsbijzijnde paal zoeken. Dan is het een kwestie van de stekker vooraan inpluggen en aansluiten op de oplaadpaal. Je hebt een kaart nodig van een stroomaanbieder om de paal te activeren. Alles over oplaadtijden e.d. lees je bij de ANWB.
Fiscale voordelen enzo
De Renault Zoe is een toffe auto. Voor ondernemers is de aanschaf zeer te overzien. De auto kost nieuw net iets boven de € 20.000.
Maar je betaalt:
- geen BPM
- geen wegenbelasting
- geen fiscale bijtelling als je als ondernemer de auto zakelijk gebruikt (geldt bij aanschaf in 2013)
- Verder mag je als ondernemer je fiscale winst verlagen door MIA (Milieu Investerings Aftrek en VAMIL (Vervroegde Afschrijving Milieu Investeringen
- ZZP’ers en kleinschalige ondernemers komen ook nog in aanmerking voor KIA (Kleinschaligheidsinvesteringaftrek).
De dealer rekende me snel voor dat als je de auto in 2013 zakelijk aanschaft én je komt in aanmerking voor alle maatregelen kost de auto je netto circa € 7.000. Dat is te overzien, al komen de maandelijkse kosten voor het leasen van de accu daar wel bij natuurlijk.
Specificaties
: die heeft Renault keurig op een rijtje gezet voor je in de brochures en prijslijsten. Let op: je least de accu van Renault, dit kost ook minimaal € 79,00 per maand. Voor dat bedrag heb je wel altijd de garantie en de beschikking over een goed werkende accu en je krijgt assistentie onderweg als je onverhoopt toch stilstaat. Mobiliteit gegarandeerd, zeggen ze.
Conclusie
Je moet niet bang aangelegd zijn. De druk van het kijken naar die accu is groot. Maar als je zeker weet wat je ritjes inhouden en je komt toe met 150 km per dag dan rijdt het fijn. De verwachtingen rondom het snelladen van elektrische auto’s zijn hoog, over twee jaren ziet de situatie er vast anders uit.
Vooral voor ondernemers die in hun eigen regio rijden en werken én kunnen opladen is dit een fiscaal voordelige aanschaf. En goed voor het milieu, goed voor je groene uitstraling, je hippe imago, enzovoort.
Ik houd de ontwikkelingen scherp in de gaten en hoop over een paar jaar volledig elektrisch, fiscaal vriendelijk en hip rond te rijden. Ikke wel!
Jeanet Bathoorn
augustus 2013