Dé vrouwenauto bestaat niet. Maar als we moeten kiezen gooit de pittige cinquecento hoge ogen
Ja, de Fiat 500 wordt vaak misprijzend getypeerd als een echte vrouwenauto, ontworpen voor stewardessen, kapsters en verpleegsters. Maar afgezien van het gebrek aan kennis over de kleurrijke geschiedenis van dit kleine Italiaanse monster hebben degenen die dit soort domme opmerkingen maken er klaarblijkelijk nog nooit in gereden. Het kleine formaat van de cinquecento zegt namelijk niets over het temperament en rijplezier waarmee deze tientallen grotere auto’s gemakkelijk overtroeft (is er niet nog zoiets waarvoor dit geldt?). Het is niet voor niets dat dit kleine Fiatje een van de populairste Italiaanse auto’s aller tijden is (en dus geen Ferrari of Lamborghini).
Dé vrouwenauto: Topolino
De oerversie van de Fiat 500, die liefkozend Topolino (Italiaans voor kleine muis) werd genoemd, stamt uit de roerige jaren na de Tweede Wereldoorlog. In het platgebombardeerde Italië was gebrek aan alles. De 500 was een eenvoudige, betrouwbare auto die ook voor mensen met een karig inkomen binnen bereik lag. Bovendien zat de auto technisch eenvoudig in elkaar, waardoor de racegekke Italianen deze met weinig moeite konden opvoeren. Na een bezoek aan werkplaatsen als Abarth en Autobianchi kon het krap 3 meter lange autootje met gemak 150 kilometer per uur rijden. Drie of vier generaties zijn ermee opgegroeid. Ze hebben haar vervloekt als het kleine motortje het weer eens liet afweten, maar de liefde voor het piepkleine knorrepotje, dat zovelen de vrijheid gaf om te gaan en staan waar zij wilden, overheerst uiteindelijk. Geen wonder dat er vrijwel geen occasions van de originele 500 te krijgen zijn voor minder dan vijf mille.
Retro
Toen Fiat in 2007 een retro-model uitbracht stuitte dat in eerste instantie op enige weerstand. Waarom had Fiat het imago van een icoon nodig om een nieuwe auto op de markt te brengen? Heiligschennis! Al snel veroverde de nieuwe cinquecento de harten van de sceptici. Het uiterlijk mocht dan wel geïnspireerd zijn op haar illustere voorganger, van binnen is de auto verrassend ruim en comfortabel. Zelfs de meest veeleisende autoliefhebber moest toegeven dat de rijeigenschappen verbazingwekkend goed zijn. Je hebt niet eens het 160pk sterke topmodel 500 Abarth nodig om die suffe mannen in hun Ford Focus je achterlichten te laten zien als het stoplicht op groen springt. De cinquecento een vrouwenauto? Oordeel zelf.