De laatste jaren zijn elektrische auto’s erg in trek. De overheid stimuleert elektrisch rijden door minder korting op de bijtelling en een lagere bpm voor hybride- en elektrische auto’s. Maar is dat wel zinvol? Zijn elektrische auto’s echt beter voor het milieu? Hoe belast de productie van een nieuwe auto het milieu? Het produceren van een elektrische auto geeft zelfs meer CO2 uitstoot dan de productie van een benzine auto. Kunnen we dan niet beter onze oude auto helemaal op rijden? Babette Porcelijn denkt van wel. Zij schreef het boek ‘De verborgen Impact’ en stelt onder andere de milieubelasting van auto’s aan de kaak. En dan wel van productie tot en met het afdanken van de auto. En dat geeft een heel ander plaatje dan wij denken. Autorijden en milieu zijn al geen vrienden. Juiste informatie is belangrijk!
Kosten van een auto en de milieubelasting
Veel mensen keken in het verleden vooral naar de kosten van autorijden. Wat kost de aanschaf, hoeveel brandstof verbruikt de auto per kilometer. Hoe duur is de autoverzekering en wat is de hoogte van de wegenbelasting? Dit zijn we al zoveel jaren gewend. Maar steeds meer mensen willen ook de impact op het milieu kennen. Zeker als zij een auto aanschaffen. Dat is de reden dat er steeds meer elektrische auto’s verkocht worden. Maar is dat wel terecht? We kijken dan alleen naar de kilometers die we maken. Welke impact heeft het rijden per kilometer? Hoeveel brandstof gebruiken we en wat is de CO2 uitstoot? Een elektrische auto heeft ongeveer de helft van de CO2 uitstoot vergeleken met een benzineauto. Maar de productie van een elektrische auto heeft juist weer een grotere impact op het milieu dan een benzineauto. En dat moeten we natuurlijk ook meerekenen. Babette Porcelijn rekende het uit en deelt het met ons in haar boek ‘De verborgen Impact’.
Nieuw of gebruikt, wat moeten we kiezen?
Babette zocht onder andere uit dat 80% van alle autoritten in Nederland korter zijn dan 5 kilometer. Die kunnen we natuurlijk beter per fiets afleggen. Langere ritten zijn soms geschikt voor het openbaar vervoer. Vooral in de Randstad geeft dat ook een besparing op tijd. En het milieu is er altijd bij gebaat. Maar goedkoper is het OV vaak niet eens. Dat is eigenlijk best vreemd, aangezien de overheid wel geld overheeft voor elektrisch autorijden. Ook als we onze oude auto of een occasion kopen, zijn we beter voor het milieu dan wanneer we een nieuwe auto kopen. De productie van een nieuwe auto geeft een CO2 uitstoot, die vergelijkbaar is met de brandstof die je verbruikt in vijf jaar intensief gebruik van een auto. Je kunt dus vijf jaar rijden in een oude auto, voordat je het milieu meer gaat belasten dan iemand die een nieuwe elektrische auto koopt. Dit is wel schokkend nieuws!
Productie en recycling van de auto
Toyota liet in 2004 al een onderzoek uitvoeren, waaruit bleek dat de CO2-uitstoot van een auto gedurende de gehele levensduur voor bijna 30% ontstaat tijdens de productie van die auto. Het transport naar de dealer toe is daarin meegerekend. Dat geldt dus net zo goed voor milieuvriendelijke auto’s. Die zelfs in de productie meer CO2 uitstoot met zich meebrengen dan benzine auto’s. Dat komt door de extra vervuiling voor het produceren van de batterij en de vaak dubbele motor in bijvoorbeeld hybride auto;s. Langer doorrijden met een oude auto compenseert dus veel meer dan je denkt. Want een nieuwe auto produceren belast het milieu meer dan het rijden van de auto zelf. Lees meer over Babette Porcelijn’s bevindingen op bedrock.nl.
Overige bronnen: Wired.com, Toyota